Van Citta Di Castello naar S.Maria degli Angelo/As - Reisverslag uit Assisi, Italië van Fam. Harmes - WaarBenJij.nu Van Citta Di Castello naar S.Maria degli Angelo/As - Reisverslag uit Assisi, Italië van Fam. Harmes - WaarBenJij.nu

Van Citta Di Castello naar S.Maria degli Angelo/As

Door: Rinie

Blijf op de hoogte en volg Fam. Harmes

05 Juni 2016 | Italië, Assisi

Na een redelijk ontbijt laaddaen we weer alles op de fiets en vertrokken. De navigatie gaf de route terug aan. Het duurde even voor we weer op de goede weg waren. Het traject was vrij vlak, maar de wegen waren erg slecht. Je moet goed op de weg letten en zag daardoor minder van de omgeving. Het begin ging over een vrij drukke weg. Later fietsten we op een rustigere weg. We hadden van Nederlanders gehoord dat ergens een stuk van de route was afgesloten. Zij fietsten vanaf Rome en moesten daar zelf een omleiding zoeken. Wij zagen nog nergens borden dus gokten we er op dat de weg open was. Toen we voor een sanitaire stop stilstonden vertelde een Italiaanse mountainbiker in gebroken Engels dat we niet verder konden. Er was vlakbij een zijweg en we konden vrij eenvoudig een andere weg nemen. De omgeving was afwisselend. Rond 15.00 uur waren we in S. Maria Di Angelo waar we voor 2 nachten een appartement geboekt hadden. Vanuit die plaats zagen we Assisi een stuk hoger liggen. De mevrouw van het appartement sprak weinig Engels. Toch kwamen te weten wat we wilden en lukte het zelfs om een droogrek te vragen. We hadden inmiddels aardig wat was. Het ontbijt stond al klaar. Alles voorverpakt en veel zoet. Toen we net binnen waren begon het te regenen. Later konden we toch nog naar de grote basiliek. Sint Franciscus is hier in een klein kapelletje gestorven en daar hebben ze een grote kerk overheen gebouwd. Voor we de kerk in mochten werden we gescand door militairen. Dit was de eerste keer dat we veiligheidsmaatregelen zagen. Na het kerkbezoek boodschappen gedaan en gekookt en gegeten. ,'S Avonds zijn we lang bezig geweest om overnachtingen te zoeken en te boeken. We hopen woensdag in Rome aan te komen.
Zaterdag 4 jjuni. Om 9.15 namen we de bus omhoog naar Assisi. Assisi is na Rome de belangrijkste bedevaartsplaats van Italië. We gingen eerst naar de kerk San Francisco. Het zijn eigenlijk drie kerken boven elkaar. In de onderste ligt Franciscus. Het was al erg druk. We zagen nog een pelgrim die gekleed in een jutekleed op zijn knieën naar de kerk ging. We bezochten nog meer kerken, er zijn er genoeg. Een van de kerken is gebouwd op de plaats waar het ouderlijk huis van Franciscus stond. Er was nog een deur van te zien. Wij lazen dat hij op 3 oktober gestorven is, maar wij herdenken hem op dierendag 4 oktober. Een andere Heilige die daar ligt is St. Clara. Ook zij heeft een eigen kerk waar zij te zien is. We zagen erg veel erg Vrome bedevaartgangers en nonnen en broeders in allerlei kleuren. Assisi is een heel leuk stadje om doorheen te lopen. Natuurlijk wel erg toeristisch. We hebben nog een stempel in ons pelgrimspaspoort gehaald. 'S Avonds hebben we de laatste overnachtingen geregeld. We zijn nu alle nachten onder de pannen. Het gaat nu wel snel, al 5 weken weg en nog 1 te gaan.